De ce este o criza de personal în domeniul feroviar

De mai mulți ani în sectorul feroviar se manifestă o acută criză de personal calificat, în special pentru funcțiile care au legătură directă cu siguranța circulației. Este deja de notorietate faptul că nu se mai găsesc mecanici de locomotivă, revizori de vagoane precum și alte funcții esențiale în desfășurarea în siguranță a transportului. Domeniul cailor ferate este unul specializat, nu se pot angaja salariați facă calificare veniți din alte sectoare. Școlarizarea și pregătirea personalului este un aspect extrem de important reglementat strict prin instrucțiile și legislația specifică.

Până acum baza de selecție era formată din absolvenții liceelor de specialitate, a facultăților specifice, sau a școlilor profesionale. Acești posibili candidați odată ajunși angajați continuau să se pregătească permanent pentru a se perfecționa și a fi la curent cu toate schimbările apărute. Sistemul feroviar este un sistem destul de complicat cu reguli ferme și proprii. Un salariat trebuie să-și însușească o sumedenie de instrucții de serviciu, legi, ordine, dispoziții și în plus trebuie să demonstreze aptitudini concrete. Nu în ultimul rând, având în vedere specificul activității, una continuă, salariații trebuie să accepte programul de lucru în ture inclusiv sâmbătă și duminică, ziua sau noaptea, în timpul sărbătorilor legale, deplasări și să aibă o sănătate bună. Motivația angajaților provine în primul rând din pasiunea pentru domeniul de activitate pentru care s-au pregătit dar și din câștigurile financiare. Dacă în trecut salariile feroviarilor erau de invidiat, acum acestea au devenit comparabile cu acela al unui vânzător obișnuit într-un supermarket. Condițiile de lucru s-au degradat permanent, multe intervenții se fac afară sub cerul liber indiferent de vreme, vestiarele, sălile de mese, birourile au rămas aceleași de 30 de ani. Nici atmosfera de lucru nu este una prea prietenoasă, o grămadă de controale, verificări, examinări, urmate de sancțiuni, mustrări, degradări, etc.

În acesta situație este de înțeles de ce un tânăr absolvent de liceu sau un tânăr inginer nu pot fi atrași de asemenea locuri de muncă. Ei pot găsi ușor pe piața muncii salarii similare sau mai mari în condiții de muncă net superioare  dacă nu aleg să plece direct în străinătate.

Din cauza crizei de personal astăzi sunt reangajați pensionarii disponibili, tendință care nu poate fi o soluție.

Operatorii privați au luat inițiativa de a finanța candidați care doresc să-și însușească meseriile feroviare, în special cea de mecanic de locomotivă, fiind proactivi față de nevoile imediate. Inițiativa este lăudabilă însă pare mai degrabă o soluție de criză.

Nu suntem primii care încearcă să tragă un semnal de alarmă pe acesta chestiune însă din păcate măsurile întârzie să apară. Dacă în România încă nu s-au întâmplat catastrofe feroviare majore asta s-a datorat profesionalismului personalului de cale ferată în condițiile în care aceștia exploatează material rulant vechi pe o infrastructură nesigură. De multe ori angajații sunt în situația de a-și asumă riscuri personale pentru a face ca activitatea să funcționeze. Dar lucrurile nu mai pot merge așa.